A3UM 5.8.2014

By | august 5, 2014

Problémy s rozpočtom mal asi každý z nás. Kto nie, tomu môžem blahoželať. Rozpočet je súčasť práce architekta. Dnes si ukážeme 3 skupiny ľudí, ktorí dokázali s nízkym rozpočtom skĺbiť funkčné a estetické hodnoty a vytvoriť niečo pekné. Bude to skupina mladých dizajnérov, ktorí zachraňujú slovenské obce pred grafickými problémami. Kníhkupectvo, kam interiér prilákal viac ľudí. A dom v Bernolákove, ktorý nestál viac ako stredne veľké auto. Zdravím vás. Ahoj Matúš. Ahoj, podáš mi ruku? Ukážete nám, ako si tu bývate? Samozrejme, poď ďalej. Toto je ten slávny domček? Vyzerá vynikajúco. Koľko tu už stojí? 6 rokov. Nachádzame sa v sympatickom domčeku s jeho autorom, architektom Ivanom. Býva tu so svojou manželkou, architektkou Katkou a ich dcérou Hanou. Tá tiež jedného dňa možno bude architektka. Ivan, povedz nám viac o dome. Začalo to v roku 2004, keď sme objavili čarovný pozemok pri Bratislave. Mal veľmi sympatickú rozlohu, 14 árov. Pôvodný zámer bol postaviť tu klasický dom. Katalógový? Sme architekti, správne by sme ho osadili. Čím dlhšie sme uvažovali nad možnosťami, tým viac to smerovalo k malému objemu. Museli sme si všetko urobiť sami z toho najlacnejšieho čo sa dá. Dom je malý, urobený svojpomocne, z lacných materiálov. Aj ty si tu robil? Všetci známi, rodina, spolužiaci. Ľudia si to užívali ako zábavu. Ivan, porozprávajme si o konštrukčných detailoch. Aké je materiálové a konštrukčné zloženie domu? Urobili sme klasickú základovú dosku. To bolo jediné robené mokrým procesom. Mokrý proces znamená, keď sa musí niečo zmiešať s niečím, väčšinou s vodou a potom to musí schnúť. Zošraubovali sme rámy, ktoré boli postavené rýchlo. Smerom zvnútra von sme skrutkovali všetky vrstvy. Výhodou asi je, že hrúbka steny je vlastne hrúbka izolácie. Tepelná izolácia má na jednej strane OSB dosku a na druhej strane je tetris doska. Vidíme ju vonku. Ako to je s teplom? Dom by mal mať silné tepelné vlastnosti. Vykurujeme drevom. Hlavným kúrením je elektrické podlahové kúrenie. Preto sme nezakrývali podlahu. Betón je najefektívnejšie vykurovanie. Naakumuluje sa tam teplo a stačí 1 000 wattov. Každý vie, že to je minimum. Spýtam sa ešte na fasádu. Tetris pôvodne nebola obkladová doska, čo to je pôvodne? Myslím, že pôvodne je to konštrukčný podklad na omietku. Najčastejšie sa používa na dorábanie krovov. Z diaľky vyzerá ako pohľadový betón. Architektom sa páči. Mám pocit, že vôbec nestarne. Po 6 rokoch vyzerá stále rovnako. Šedo ako predtým. Uvidíme o 4 roky. Myslím si, že bude vyzerať podobne. Hovoril si, že pri stavbe domu vznikol nulový odpad. Menej ako 1 m3 odpadu. Je to možné? Všetko bolo na mieru, alebo ako je to možné? Opäť to súvisí s prácnosťou a aj s rozpočtom. Dom bol nakreslený tak, aby sa minimálne rezalo, aby nič nezvyšovalo, nič tam nie je robené navyše. Koľko môže dom vydržať? Drevodomy, teraz nemyslím klasické zruby alebo koliby. ale tento druh drevodomu sa nerobí vo svete alebo na Slovensku veľmi dlho. Tým pádom odhady sú teoretické, neoveriteľné. Katka, ty ako matka, architektka. ako sa tu býva? Super, na počudovanie kamarátok, ktoré to zatratili, že to je na samote u lesa. Vadila im samota alebo rozmer domu? V podstate samota. Predtým som bývala v Bratislave. Bola si mestský typ? Áno. Sem sme sa rozhodli presťahovať aj preto, lebo Hana mala 3 mesiace. Sem sme chodili iba ako do záhrady. Povedali sme si, že sa sem vyskúšame presťahovať. Bývali sme tu asi 3 mesiace. To bolo testovacie obdobie.06-22_09-31-46_STV2_Farmárska revue - Magazín pre malých záhradkárov aj veľkých farmárov, pre pestovateľov a chovateľov.[(065150)22-27-50] Áno a už sme tu zostali. Mladá rodina sa vie zmestiť aj na 40 m2. Nepotrebujeme 200 m2. Keď sa človek uskromní, nepotrebuje obrovský dom. Slováci milujú domy nad 350 m2. Z Petržalky rovno do 350 m2 a viac. Nalejem si čaju z mäty z vašej záhrady. Nech ti padne na úžitok. Ďakujem veľmi pekne, bolo to skvelé. Máte výborný domček. Ďakujeme za návštevu. Ďakujem aj za buchty. Ahoj. Čau. Ahoj a užívajte si to. Ďakujeme za návštevu. Počkaj, koľko vlastne dom stál? 15 500 eur. To je super. Ahoj. Ahoj. V budove bývalej Cvernovky sa v posledných rokoch deje veľa zaujímavého. Obsadili ju ľudia, ktorí tu robia zaujímavé činnosti. Sú to architekti, dizajnéri, sochári, rôzni umelci. Sú tu aj kníhkupci. Ideme sa pozrieť do kníhkupectva Alexis, ktoré má zaujímavý interiér. Je jedna architektonická legenda. Keď príde architekt prvýkrát do kníhkupectva a naslepo zoberie knihu, tak tá ho charakterizuje. Vyskúšam to. Príručka pre prieskumníkov. Títo dvaja fešáci sú architekti tohto interiéru. Martin Jančok a Aleš Šedivec. Bolo ťažké presvedčiť klienta na takýto interiér? Povedzme si otvorene, nie je to typický interiér kníhkupectva. Nebol to problém. Investor je dobrodružný typ. Veľmi rýchlo sme navrhli niekoľko variant. Spoločne s nami vybral najradikálnejšiu. Povedal by si to aj vtedy, keby nesedel za nami. Áno. Mám pocit, že spojenie sedenia a kníh funguje. To bol hlavný dôvod pre stupne, aby bolo sedenie v kníhkupectve? Určite sa lepšie číta posediačky, ako postojačky. Dostali sme k dispozícii určitý priestor. V zadnej časti sa nachádzala galéria, ktorú sme jednoduchou diagonálou schodiska spojili so vstupným priestorom a po bokoch sme umiestnili knižnice. Okrem predaja kníh je tu klub, kaviareň, auditórium pre prednášky, pre čítanie. Je to akýsi typilogický bastard. Typológiu myslíš ako rôzne druhy funkcií a bastard znamená, že sú zmiešané. Áno. Rozmýšľam, či sme tu správne, dnes sa totiž v A3UM zaoberáme nízkorozpočtovými stavbami a interiérmi. Prvý dojem z kníhkupectva je elegancia a nie nízkonákladovosť. Buď ste mali veľký rozpočet a my sme na nesprávnom mieste, alebo ste dokázali z mála peňazí vytĺcť veľa interiéru. Ako to je? Objem nebol presne stanovený. Bolo nám povedané, že si musíme dávať pozor. Bola tu galéria, využili sme maximum toho, čo tu bolo. Vložili sme sem iba schody a dali sme knihy na strany. V konečnom dôsledku je to pomerne lacné. Jedná sa o lacný materiál. Biela drevotrieska je najlacnejší materiál na knižnice. Kníhkupectvo Alexis predtým sídlilo v centre starého mesta. Niekoľko rokov nikto o ňom nevedel. Dá sa povedať, že dnes ho pozná každý a môže za to dizajn alebo architektúra. Súhlasím. Interiér bol odmenený cenou Cézar. Je to cena pre architektov. Cézar, cena za architektúru a najlepší interiér roku 2011. Znamená to, že na druhý deň začali zvoniť telefóny, aby ste išli robiť nový interiér? Nemalo to takýto priamy dopad. Bolo to vylepšenie nášho PR, ale žiadna priama väzba. Architekti nám potvrdili, že interiér dokáže prilákať viac ľudí. Tým sa možno predalo viac kníh. Mám pri sebe grafickú dizajnérku Pavlínu Morháčovu. Aké sú posledné trendy? U nás je to trochu inak ako vo svete. Je to trochu posunuté. Vydavatelia, ktorí vydávajú viac kníh skôr vsádzajú na istotu. Majú určite pravidlá, musí tam byť fotka, koláž, farba. Koláž predáva? To mi pripomína socializmus. Aj nám to tak pripadá. Preto to my odmietame. Kto to je, my? Malá komunita grafických dizajnérov. Kamaráti v VŠVU. Chápem. Vy si myslíte, že systém, do ktorého väčšie vydavateľstvá tlačia obaly nie je ideálny. Je to príliš konzervatívne. Pravdepodobne funguje na knihy, na ktoré to používajú. My sa snažíme robiť knihy, ktoré by sme aj radi čítali. Ružovú knižnicu nerobíme. Keby ste mali rozpočet bez stropu, vyzeral by interiér inak? Pre mňa je ťažšie robiť s neobmedzeným rozpočtom. Som chalan z paneláku. Všeobecne platí, že rozbiť v nejakom rozmedzí je jednoduchšie. Napríklad pri rozhodovaní. Poznáte legendu, ktorú som spomínal. Aj vy ste mi o nej hovorili. Človek príde do kníhkupectva a siahne po knihe. Architekti sa stále bavia o tejto legende. Vy ste tu už síce boli, ale zatvorte oči a siahnite po knihe. Kto bude prvý? Martin. Všetko o uzloch. Blahoželám. Nepozeraj sa. Kočky. Toto sú dvaja mladí a perspektívni slovenskí architekti. Pijem kávičku s majiteľom a manažérom tohto kníhkupectva. Ivan, kníhkupectvo Alexis sa predtým nachádzalo v meste na Kapucínskej ulici. Keď si sa presťahoval do nového priestoru, začalo do kníhkupectva chodiť viac ľudí? Máš pocit, že interiér a rozruch okolo neho pomohol obchodu? Na základe cien a rozruchu sa ľudia o nás dozvedeli. Prišli sa pozrieť aj ľudia, ktorí neboli z Bratislavy. Dejú sa tu aj koncerty, ako sa spojí koncert s predajom kníh? Nepoškodí sa nejaká kniha alebo nie je vrátená na svoje miesto? Stať sa to môže. Mali sme na výber. Mohli sme knihy zatvoriť, ale tým by sa stratilo čaro siete. Alebo sme mohli risknúť, že môže nastať negatívna situácia. Spoliehame sa na to, že ľudia sú slušní, rozumní a všetko zostane na svojom mieste. Ľudia si budú hlavne užívať atmosféru, ktorá je na akcii. Bratislava je v pohybe, stále sa mení a bohužiaľ aj tento priestor musí byť vysťahovaný. Zostala ti chuť urobiť niečo iné v rámci kníhkupectva a mutlifunkčnosti? Áno. Nejakým spôsobom to k nám patrí. V dnešnej konkurencii sa nedá robiť s knihami jednoduchým spôsobom, že naskladáte police, dáte tam knihy a predávate. Treba tomu dávať neustále novú pridanú hodnotu. Odtiaľto sa asi nebude prenášať nič. Možno sa použijú drobné časti. Interiér tu zostáva, resp. končí a viac sa nebude dať vidieť. Na novom mieste urobíme nový interiér. Možno nude z tohto niesť určité prvky, ale nebude to prenesený Aleis z Cvernovky na nové miesto. V priestoroch Cvernovky zostávame. Ideme sa pozrieť za grafickými dizajnérmi, ktorí brázdili slovenské obce a dediny s neformálnym združením Dizajn na kolesách a zachraňovali ich pred grafickým peklom. Mohol by si nám predstaviť čo bol Dizajn na kolesách? Bolo to zoskupenie 6 spolužiakov z Katedry vizuálnej komunikácie VŠVU. Znechutení vizuálnou kultúrou na Slovensku sme sa rozhodli, že v lete namiesto k moru pôjdeme šíriť osvetu grafického dizajnu do obcí severného Slovenska. Napísali sme si o grant, podarilo sa nám získať peniaze, prenajali sme si dodávku Karola a vyrazili sme. Dodávku a Karola? Dodávku Karola. To je dôležitý detail. Vyrazili ste, prišli ste do obce, ozvali ste sa starostovi a čo ste mu povedali? Tak to nebolo. Starostom sme predtým zavolali, že prídeme. Povedali sme, že máme niečo, čo by im mohlo pomôcť. Aké sú tvoje plány do budúcnosti? Na čom v súčasnosti pracuješ? S Matúšom robím na niekoľkých projektoch. Robíme redizajn vizuálnej identity STU. Pritom pôsobím na Katedre vizuálnej komunikácie VŠVU, kde som asistent v ateliéri Evy Brezinovej. Práve dokončujem dizertačnú prácu na tému Vizuálna identita štátnej správy. Momentálne som v ateliéri Tri v jednom. Založili sme ho spolu so Sylviou Jokelovou, Silviou Lovasovou, So Sylviou Jokelovou si sa už stretol. Moje pôsobisko je na Pražskej. Je to ateliér, ktorý sa venuje autorskému dizajnu. Pri prvom telefonáte, pri prvom kontakte so starostom bola aká prvá reakcia? Rozumeli o čo vám ide? Mám pocit, že ako prvé pochopili, že chceme prísť dobrovoľne a zadarmo. To bol prvý dojem z toho. V podstate nenamietali. Začalo to až na mieste, keď zistili, čo presne chceme ukázať, čo im chceme dať a ako im chceme pomôcť. Tretia fáza bola pri odchode, keď mali na stole výsledky. Mám pocit, že až vtedy im došlo o čom to celé je. Ako im grafický dizajn môže pomôcť, čo to vlastne znamená grafický dizajn. Robíme na rôznych veciach. Sú to pre nás zaujímavé projekty. Nemusíme robiť reklamu. Reklama sa ti nepáči? Páči, ale až tak ma nezaujíma. Nechce robiť promo nejakým veciam, s ktorými ani nesúhlasím a nútiť veci ľuďom, ktoré ani nepotrebujú. Máme tu uvedomelého grafického dizajnéra. Ako to bolo s financiami? Viem, že ste dostali grant. Podporoval vás aj niekto iný? Prispela obec? Prvý rok sme získali grant a prebehol bez problémov. Druhý rok sme grant už nedostali. V každom prípade to vidím veľmi pozitívne. Základom celého bolo vaše nadšenie, úsilie a chuť niečo zmeniť. To bol hnací motor, bez toho by sa to nedalo uskutočniť. Čo sa deje u teba teraz? Na čom pracuješ v súčasnosti a aké sú plány do budúcnosti? Mojim najväčším projektom je ukončiť štúdium na VŠVU. Akú tému diplomovej práce máš? O učebniciach.06-22_09-31-46_STV2_Farmárska revue - Magazín pre malých záhradkárov aj veľkých farmárov, pre pestovateľov a chovateľov.[(077991)22-27-58] Ako praktickú diplomovú prácu robím učebnicu výtvarnej výchovy. Bude pekná a farebná? Áno. Deti na ňu veľmi dobre reagujú. Momentálne sa snažím prerobiť ateliér. Tento? Nie. Ďalej pracujem. Určite máte zopár veselých zážitkov. Napadá vám nejaký dobrý? Niečo na pobavenie diváka. Publikovateľné? Môže to byť aj nepublikovateľné. Ukradli nám auto. Hneď prvý rok nám na tretí deň v noci vykradli auto. Ukradli nám notebooky, fotoaparáty a mobily. V akej obci to bolo? V Žiline. Grafickí dizajnéri, nechoďte do Žiliny. Našťastie nám niečo zostalo, pokračovali sme v práci a dokončili sme to. Vtedy sme projekt chceli premenovať z Dizajnu na kolesách na Dizajn na kolenách. Plány do budúcnosti? Pracovať, robiť voľnú tvorbu. Venovať sa ilustrácii. Toto je tvoj prístroj? Vymenil som ho za počítač. Je to skôr krok do minulosti. Alebo nie? Pre mňa možno krok do budúcnosti. Nechcem vám liezť do remesla, ale mám pocit, že v poslednej dobe mi grafický dizajn ide veľmi dobre. Urobil som si vizitku, ktorú používam. Mám na ňu dobré reakcie. Povedzte mi, či je v poriadku. Pekná, farebná. Trochu veľká, ale pekná. Aj mňa včera bolel zub, vytrhol som si ho sám a som spokojný.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.