VAT 21.4.2016

By | máj 2, 2016

Ovocie je zvyčajne veľmi jemné, jeho zber si vyžaduje citlivú ľudskú ruku. Teraz to dokáže aj tento robotický systém. Samostatne vytriedi a uloží rôzne plody bez toho, aby ich poškodil. Disponuje poznávacími schopnosťami, vďaka ktorým vie manipulovať s objektmi premenlivého tvaru. Tradičné robotické systémy dokážu uchopiť rovnaký objekt z rovnakého miesta a premiestniť ho inde. Stále robia ten istý pohyb. Sú však miesta, kde sa robotické aplikácie dnes nepoužívajú, no mohli by sa, ak by sa do nich podarilo zabudovať schopnosť pracovať s prirodzenými variáciami a zmenami prostredia. Robot využíva lacné a bežné dostupné komponenty, ako napríklad snímač Kinect z hernej konzoly. Pomocou neho dokáže posúdiť veľkosť, tvar aj farbu ovocia. Intuitívne algoritmy mu umožňujú rozoznať správny objekt a určiť poradie, v akom ich má zbierať. Samotná ruka využíva podtlakové rúrky so snímačmi. Dokáže sa prispôsobiť tvaru plodu a bezpečne s ním manipulovať. Podtlak aplikuje len na prsty, ktoré sa dotýkajú ovocia. Môžeme tak rozložiť tlak na celý plod, nepoškodíme ho, zároveň aplikujeme dostatočnú silu na uchopenie ťažších objektov. Podobné inteligentné roboty by mohli zmeniť mnohé priemyselné a komerčné procesy, a lepšie spolupracovať s ľuďmi. Keď sa dostanú do kontaktu ľudia a roboty, je jasné, že ľudia nebudú pracovať ako stroje. Robot sa musí vysporiadať so zmenami prostredia. Ak niekto premiestni objekt z jedného miesta na druhé, robot sa tomu musí prispôsobiť. Spolupráca ľudí a robotov na pracoviskách je zatiaľ budúcnosť. Technológia 3D tlače môže priblížiť klasické umelecké diela aj nevidiacim. Slávnu Monu Lisu dokáže premeniť na dotykové, či hmatové dielo, takže ľudia s poškodeným zrakom ho môžu obdivovať svojimi rukami a prstami. J. Olson vytvára z umeleckých diel hmatové obrazy a mení tak životy nevidiacich ľudí. Ako mladý muž som sa rozhodol byť fotožurnalistom. Neskôr som si začal uvedomovať, aké sú pre mňa obrazy dôležité. Začal som aj uvažovať nad tým, aký by bol môj život bez nich. A tak som sa dostal k tomu, aké to je pre nevidiacich. To ma viedlo k vývoju technológie tlače, ktorú by mohli nevidiaci vidieť. Je to trojfázový proces. V 1. kroku zoberieme akýkoľvek bežný 2 rozmerný obraz a premeníme ho na 3D dáta. Tieto údaje odošleme do stroja, ktorý na ich základe vytvorí požadovaný reliéf. Obraz tak získa dĺžku, šírku, hĺbku a textúru. Po fyzickom vytlačení nasleduje ďalší proces tlače. Tentoraz sa na reliéf nanesú farby. Výsledkom je 3 rozmerný výtlačok, ktorý má dĺžku, šírku, hĺbku a textúru. Otvára mi to nový svet. Nevidím od 2 rokov. Tieto veci boli pre mňa vždy len slovami. Celý život som počúval o slávnych maliaroch a ich dielach. To ale bolo všetko. Boli to ako slová zo slovníka.04-21_VAT[(032116)22-12-48] Mohol som ich napísať na papier, ale nevedel som si k nim priradiť žiadny konkrétny obraz. Toto vám dáva možnosť lepšie to pochopiť. Jedna vec je, keď vám to niekto popíše. Ak ste to nikdy predtým nevideli a nemáte vizuálne spomienky, ako ja, možnosť dotknúť sa toho, je úplne iný zážitok. Opäť máme pre vás pripravenú knihu a tričko zo špeciálnej edície s farbami magazínu VAT. Stačí, ak správne odpoviete na túto súťažnú otázku: Odpoveď pošlite na mail: vat(a)rtvs.sk. Výhercu zverejníme na oficiálnych stránkach magazínu VAT na Facebooku, Twitteri, Google+ a Instagrame. Bezpečnosť leteckej dopravy by mohol zvýšiť nový obal pre batožinové priestory lietadiel. Mal by odolať výbuchu bomby. Pozostáva z niekoľkých vrstiev tkaniny a kompozitov. Nový ochranný prvok momentálne testujú vo Veľkej Británii. Takto to vyzerá, keď v batožinovom priestore dopravného lietadla vybuchne bomba. Vyšetrovatelia sú presvedčení, že takýto výbuch zničil ruské lietadlo nad Egyptom vlani v októbri. Zahynulo všetkých 224 ľudí na palube. Medzinárodný tím vedcov teraz pracuje na zariadení, ktoré by odolalo takejto explózii. Vyvinuli tzv. FlyBag, po slovensky niečo ako Letecké vrece. Je to obal z niekoľkých vrstiev tkaniny a kompozitov. Má vysokú pevnosť, odolnosť voči nárazom a teplu. Pri testoch vložili výbušný systém do tašky a uzatvorili do FlyBag u. Pri explózii sa roztiahol a stiahol, no neroztrhol sa. Celistvosť trupu lietadla tak zostala zachovaná. FlyBag by sa mohol stať poslednou líniou obrany pred teroristami, ktorým sa podarí prepašovať výbušninu na palubu lietadla. Myslím si, že to má potenciál na zmenu spôsobu manipulácie s batožinou. Od katastrofy v Lockerbie v r. 1988 sme veľa času strávili uvažovaním nad riešením problémov s nebezpečným batožinami. FlyBag rieši situáciu, keď sa výbušné zariadenie dostane na palubu. FlyBag je výsledkom práce vedcov a technikov zo Sheffieldskej univerzity a ich partnerov z ďalších európskych krajín. Podávanie ibuprofenu prostredníctvom náplasti, by mohlo byť budúcnosťou liečby bolestí. Vedci z univerzity Warwick vytvorili náplasť, ktorá poskytuje úľavy priamo na boľavom mieste. Umožňuje podávať podstatne vyššie dávky účinnej látky ako prostredníctvom piluliek alebo gélu. Základom náplasti je špeciálna polymérová mriežka. Aktívny ibuprofen rozpustíme v adhezívnej látke, takže dosiahneme veľmi vysoký podiel, až 30 % adhezívnej látky bude tvoriť ibuprofen. Potom to umiestnime na pokožku ako bežnú náplasť a liek prenikne cez kožu do tela na mieste bolesti. Zmierni bolesť podobným spôsobom ako súčasné gély a krémy. Vedci vytvorili náplasti, ktoré účinkujú 24 hodín. Ich testy v laboratóriu priniesli sľubné výsledky. Onedlho by mohli pomôcť pri liečbe chronických bolestí chrbta, neuralgie alebo artritídy s miernejšími vedľajšími účinkami. Budúce verzie náplasti by mohli obsahovať ďalšie liečivé látky, napr. ópioidné analgetiká. Jedna zo zaujímavých oblastí, ktoré chceme preskúmať v spolupráci s veľkými spoločnosťami je využitie našej technológie s inými liekmi, ktoré doteraz neboli vhodné na podávanie cez kožu. Zaujímavé sú aj lieky, ktoré neprešli schvaľovacím procesom, pretože pri orálnom užívaní vyvolávajú podráždenie žalúdka. Po vyčerpaní liečivej látky sa náplasti odlepia. Na trhu by sa mohli objaviť do 3 rokov. Opäť nastal čas, aby sme vám predstavili najmodernejšie technológie aj z televízneho prostredia. Chodiť nebudeme ďaleko, zostávame v Mlynskej doline. To, čo vám ukážeme, má ešte jeden prívlastok naj teda najväčšia. Ukrýva sa v tomto štúdiu MDB. A tu je najväčšia LED stena na Slovensku, alebo aj v EÚ? Dá sa povedať, že na Slovensku určite. Je jedinečná veľkosťou rozlíšenia a tým, že je scéna stabilná, že sa vyvíjala konštrukcia špeciálne pre našu televíziu, aby fungovala tak, ako si predstavujeme. Povedzme si na úvod, aké sú jej rozmery? Výška: 2,1 m, dĺžka: 7,2 m. Je to cca 15 m2. Hovorili ste, že špecifickosť je najmä v rozlíšení. Aké je rozlíšenie? 1,9 mm je rozstup medzi dvomi svetelnými diódami. Aké býva zvyčajne? Ľudia sa na festivaloch môžu stretnúť s omnoho väčším rozlíšením, 3 5 mm, kde ľuďom nevadí z pozorovacej diaľky, že je to dosť veľký raster. My túto stenu snímame kamerami, ktoré sú vo vysokom rozlíšení a tým pádom v detailoch, keď moderátor stojí pred stenou a snaží sa vysvetliť niečo divákovi, by sme raster videli a divák by nevidel ucelenú scénu, ale videl by jednotlivé body. Preto sme chceli stenu, ktorá má takéto rozlíšenie. Doniesli ste nám jeden diel steny. Predstavme si ho, lebo takto som si to nepredstavoval. Predstavoval som si normálnu obrazovku. Toto voláme kabinet. Ten v sebe obsahuje 4 bloky LED diód. To je vlastne zobrazovač. Do našej steny bolo potrebných 126 takýchto kabinetov. Jeden kabinet váži 6 kg, takže váha steny je cca 1 tona aj s konštrukciou. Výhoda kabinetov je tá, že dokážu meniť farebnú teplotu. To znamená, že dokážeme nastaviť farebnú teplotu v rozmedzí od 3 200 st. do 9 000 st. kelvina. Stena je predurčená aj na prácu v štúdiu, aj na prácu v exteriéri. Čo sa týka elektrického zabezpečenia, nie je určená na exteriér, ale v prípade bieleho svetla alebo denného svetla dokážeme korigovať obraz tak, aby biela bola aj vonku biela aj v štúdiu. Čo to znamená, keď ste hovorili o teplote farieb? Vonkajšie svetlo má cca 5 700 6 000 st. kelvina, keď je slnečný deň. Keď je pod mrakom, tak stúpa farebná teplota až na 9 000 st. kelvina. Interiérové svetlo má 3 200 st. kelvina. Tým, že my svietime v štúdiách žiarivkovým svetlom, tak máme aj kamery nastavené na 3 200 st. kelvina, tým pádom musí byť aj stena nastavená na túto farebnú teplotu. Naozaj je ten obraz úplne úžasný. Aká je ohnisková vzdialenosť? Alebo to je úplne jedno? U tejto LED steny je úplne jedno aká je vzdialenosť od sledovania. Rozlíšenie takejto steny sa udáva v pixloch. To je obrazový bod na palec. My máme horizontálne rozlíšenie 3 447, počet riadkov 1 092. Z toho vychádza, že máme vedľa seba 2 full HD obrazovky. Ľudia si kupujú TV s uhlopriečkami 100 110 cm a toto má skoro 7 metrovú uhlopriečku. Je to rozoberateľné? Dajú sa z toho urobiť napr. 2 televízie? Je to rozoberateľné. V našom prípade sme nechceli rozoberateľnú stenu, ale ľudia, ktorí používajú tieto steny na rôzne eventy, majú možnosť rozoberať tieto steny. Je to dané tým, že sú to vlastne kabinety, ktoré majú nejakú mechaniku, ktorá sa dá niekde zavesiť, položiť.04-21_VAT[(020448)22-12-46] Prepojuje sa to jednoduchými káblami medzi sebou. My máme stenu rozdelenú na 6 sekcií. Napája ich 6 playerov, zariadení ktoré jednu šesticu kabinetov plnia svojím signálom. Čo všetko zvládne táto stena? Dá sa to prirovnať k normálnemu TV, to znamená signál, ktorý do toho pustíme, dostaneme na obrazovku. Samozrejme dokážeme ísť na ňu s väčším rozlíšením ako je full HD. To znamená, že aj grafici, ktorí vytvárajú materiály pre túto stenu, musia s tým počítať a už vo svojich grafických programoch musia riešiť naše veľké rozlíšenie, aby sme dosiahli takú kvalitu, že to čo on vytvorí na počítači, sa zobrazí aj na našej LED stene. V tomto prípade to má 2 vstupy. To znamená, že tam vieme pustiť 2 živé obrazy. Keď ľudia poznajú trochu grafické programy, tak vedia, že sa skladajú z určitých vrstiev. Náš riadiaci počítač má 14 vrstiev, to znamená, že 14 rôznych grafických symbolov sa dá zoradiť za sebou v určitej postupnosti. Odkiaľ sa stena riadi? Má špeciálne riadiace centrum? Áno. Voláme to media server, ktorý je za touto stenou. Nachádza sa tu výkonný počítač s výkonnou grafickou kartou, ktorá dokáže toto veľké rozlíšenie a zároveň dokáž naplniť 14 vrstiev. Aby mohol operátor komunikovať s réžiou, to znamená, že mal by sedieť v blízkosti režiséra alebo strihača, tak media server je spravovaný na diaľku z obrazovej réžie. Tam je riadiaci pult. Tu beží len softvér a na diaľku je riadený z obrazovej réžie. Vyžaduje si to ďalšieho človeka? Áno, dokonca si myslím, že si to vyžaduje aj dramaturgiu relácie. Paralelne to, čo určuje dramaturg, že sa bude vysielať pre diváka, tak musí byť druhý človek, ktorý sa bude zaoberať len tým, čo sa bude púšťať v ktorom čase do steny. Na aké relácie sa v súčasnosti používa a v budúcnosti sa plánuje využiť na čo konkrétne? V súčasnej dobe sa hlavne používa na vysielanie športov. Je ich toľko, že nezostáva čas na iné využitie, ale snažíme sa nájsť nejaký strojový voľný čas aj pre iné redakcie, lebo je záujem aj o výrobu iných relácií v tomto priestore. Aké najbližšie eventy nás čakajú, kde ju môžeme vidieť? V prvom rade sú to majstrovstvá sveta v hokeji a potom olympiáda v Riu. Ďakujeme veľmi pekne, že ste nám predstavili túto krásavicu najväčšiu LED stenu v Európe. Ak máte vy pre nás zaujímavé tipy na rozhovory, napíšte nám na mail: vat(a)rtvs.sk, alebo nás môžete kontaktovať na ktorejkoľvek zo sociálnych sietí. Aj s chrápaním sa dá bojovať pomocou moderných technológií. Príkladom je nové bezdrôtové zariadenie, ktoré má zabezpečiť ticho v spálni. Prospeje tak ľudskému zdraviu i medziľudským vzťahom. Veď to poznáte. Chrápanie sužuje stámilióny ľudí na celom svete. Trpia ním nielen tí, ktorí chrápu, ale aj tí, ktorí to musia počúvať. V oboch prípadoch chrápanie oberá ľudí o spánok, čo sa nakoniec môže prejaviť aj na fyzickom zdraví. S riešením tohto problému prišla malá, začínajúca spoločnosť s názvom Smart Nora. Chrápanie často dokáže zastaviť aj nepatrný pohyb, či jemný dotyk. Problém je ale v tom, že o pár minút začne človek chrápať znova. Nikto nemá toľko trpezlivosti, aby celú noc jemne strkal do partnera, aby prestal chrápať. Nový prístroj sľubuje odstránenie tohto problému. Volá sa Nora. Načúva zvukom v spálni a keď zaregistruje chrápanie, jemne s človekom pohne. Nora vlastne načúva chrápaniu, ktorého hlasitosť je ešte pod úrovňou vnímania partnera. To znamená, že ešte predtým, ako chrápanie zosilnie natoľko, že zobudí partnera, Nora jemne pohne vankúšom. Tak sa zníži hlasitosť chrápania a obaja partneri môžu nerušene spať. Funguje to nasledovne. Pri posteli je monitor, ktorý zachytáva zvuky. Keď naberú dostatočnú hlasitosť, bezdrôtovo aktivuje miniatúrnu pumpu, ktorá pomaly nafúkne podložku pod vankúšom. Vankúš sa pohne, čo zvyčajne stačí na stimuláciu svalov dýchacích ciest a následné stíšenie chrápania. Všetko sa to odohrá bez toho, aby sa chrápajúci, či jeho partner prebudili. Autori svoj vynález testovali niekoľko mesiacov. Nora údajne fungovala bezchybne, čo potvrdzuje aj fakt, že dobrovoľníci im ju často po ukončení testov nechceli vrátiť. Vyrobili sme obmedzený počet prototypov pre testovanie a získať ich späť od niekoho, komu priniesli týždeň, či dva dobrého spánku, nebolo jednoduché. Start up vyzbieral peniaze na sériovú výrobu prostredníctvom servera kolektívneho investovania. V blízkej dobe by sa malo zariadenie objaviť na trhu. Matematika je všade. Často aj na miestach a v oblastiach, v ktorých si ju nevieme predstaviť. Príkladom je práca britských matematikov vytvorili model správania kobyliek. Mohol by pomôcť pri boji s týmto hmyzom, ktorý spôsobuje farmárom obrovské škody. V r. 2013 napadli roje kobyliek vidiecke oblasti Madagaskaru. Každý roj obsahoval milióny kobyliek, ktoré každý deň zožrali rastlinnú hmotu zodpovedajúcu hmotnosti ich tela. Britskí matematici prišli s algoritmickým modelom napodobňujúcim správanie kobyliek. Mohol by pomôcť lepšie pochopiť pohyb rojov, a tým prispieť k lepšej prevencii. Vytvorili prstencovú arénu. V strede bol priestor, kam sa kobylky nemohli dostať a okolo okrajov bola stena. Vpustili tam niekoľko kobyliek a sledovali, čo budú robiť. Vyšlo najavo, že keď do takéhoto ohradeného priestoru vložíte 5 alebo 6 kobyliek, chodia náhodne, ostatné si nevšímajú. Ak ich tam dáte viac, začnú po aréne pochodovať dookola rovnakým smerom. Prvýkrát sa podarilo bádateľom preukázať, že pri určovaní smeru pohybu kobylky reagujú na minimálne dvoch bezprostredných susedov. Čím viac kobyliek sa k roju pridáva, tým menej jedincov sa pohybuje iným smerom. Vedci zistili aj to, že kobylky sú citlivé na náhodné vplyvy, ako je napr. vietor. Ak by sme dokázali zosilniť vonkajšie vplyvy pôsobiace na kobylky, mohli by sme dosiahnuť rozbitie roja. Jednou z možností je prelet lietadiel blízko kobyliek, čo by narušilo okolité ovzdušie. Ďalšou možnosťou by mohlo byť použitie ultrazvukových zariadení, ktoré by kobylky odplašili. Nový matematický model môže poslúžiť aj pri výskume ďalších druhov hmyzu. V uliciach Londýna by mali onedlho testovať nových pomocníkov poštových doručovateľov a kuriérov. Sú to malé, samostatne jazdiace roboty, schopné prepravovať zásielky na určené miesto. Ak sa potvrdí ich spoľahlivosť, mohli by v blízkej budúcnosti nastúpiť do služby. Tento autonómny doručovací robot by mohol zmeniť spôsob online nakupovania, hovoria jeho tvorcovia zo spol. Starship Technologies. Zákazníkovi dáva väčšiu kontrolu nad doručením objednaného tovaru. Keď urobíte online objednávku, tak ako sa to robí teraz, nebude vám ju musieť priniesť niekto priamo pred vaše dvere. Postará sa o to robot. Prototyp robota je schopný prepravovať náklad zodpovedajúci asi 2 nákupným taškám. Podľa predstáv autorov by to malo fungovať tak, že objednávky sa dopravia do centrálneho skladu alebo obchodu, odkiaľ ich už roboty dovezú zákazníkom. Budú si môcť určiť čas doručenia s presnosťou na 10 minút. Myslím, že je to budúcnosť. V nasledujúcich desaťročiach budeme takéto veci stretávať na uliciach a vo vzduchu. Som ohromený. Je malý, vyzerá byť bezpečný, pôsobí futuristicky. Ľuďom ako som ja, ktorí kupujú darčeky na poslednú chvíľu, príde vhod doručenie na druhý deň. Elektrický robot je šetrný k životnému prostrediu a vybavený softvérom na navigáciu a vyhýbanie sa prekážkam. Výrobca tvrdí, že 99 % času bude jazdiť samostatne, no bude pod dohľadom ľudských operátorov, ktorí môžu v prípade potreby prevziať riadenie. Bezpečnosť robota zaisťuje 9 kamier pripojených k internetu, reproduktor a mikrofón. Nákladný priestor je zamknutý a môže ho otvoriť len zákazník pomocou smartfónu. Aj iné spoločnosti, ako napr. Amazon, skúšajú možnosti doručovania zásielok pomocou robotov. V tomto prípade však ide o drony. To ale podľa tvorcov nového robota nie je správna cesta. Ľuďom sa nepáčia stroje, ktoré by mali poletovať nad ich hlavami a dvormi, kde sa hrajú ich deti. Sú veľké problémy so spoločenskou akceptáciou lietajúcich robotov. Neplatí to v prípade pozemných robotov, ktoré sú bezpečné a vyzerajú milo. Spoločnosti chce začať s testovaním robotov v Londýne a niektorých amerických mestách už v najbližších dňoch. Dron Gimbal mieri do priepasti. Môže sa odvážiť na miesta, kde je to pre človeka nebezpečné. Tvorcovia dronu sa spojili s horskými záchranármi a vysielajú svoj stroj na prieskum do ľadových jaskýň vo švajčiarskych Alpách. Dron je chránený elastickým guľovitým rámom, ktorý pohlcuje nárazy. Pri lete cez jaskyňu sa od prekážok odráža. Napriek tomu sa drží stanoveného smeru, o čo sa stará gyroskopická stabilizácia.04-21_VAT[(041064)22-12-52] Pre ostatné lietajúce roboty je čosi také nemožné. Gimbal sa dokázal zniesť 10 m hlboko do ľadovej trhliny a bezpečne sa z nej vrátiť späť na povrch. Vďaka unikátnemu ochrannému rámu môže tento dron podľa konštruktérov bezpečne lietať aj okolo ľudí. Preto by sa mohol stať užitočným nástrojom nielen pre horských záchranárov. Teraz tu máme niečo pre muzikantov, ale aj fanúšikov hudby. Na nedávnej špecializovanej výstave predstavili futuristické hudobné nástroje, v ktorých sa snúbi digitálna budúcnosť s analógovou minulosťou. Tvorcovia hudobného nástroja s názvom Kadabra dúfajú, že prinesie revolúciu do hudobného priemyslu. Je to vlastne ovládač špecializovaného hudobného rozhrania MIDI, ktorý umožňuje hrať súčasne na 6 rôznych nástrojoch. Kadabra je výtvorom izraelskej firmy. Jeho podstatou je manipulácia so zvukmi generovanými externým zdrojom. Pripája sa bezdrôtovo alebo prostredníctvom USB. Na tomto nástroji sa hrá pohybom. Hráč ovláda zvuky pomocou zmeny jeho polohy. Išlo nám o zmenu zaužívaných postupov. Divákom tak ponúkame niečo, čo môžu vidieť a cítiť. Na špecializovanej výstave v Kalifornii mal premiéru aj tento drevený ovládač syntezátora. Hráč na klávesy môže klopkať po jeho povrchu alebo ho posúvať, a tým meniť zvuk vychádzajúci z nástroja. Funguje to s akýmkoľvek digitálnym alebo analógovým syntezátorom. Má to 4 ovládacie body. Všetko sa riadi pomocou tlaku. Je to veľmi zložitý mechanizmus. Prináša nový akustický zážitok. Na výstave však nezaujali len horúce novinky. Legendárny výrobca elektronických nástrojov Moog predviedol svoje staručké modely. Aj po 50 rokoch dokázali vyvolať veľký záujem.

Category: VAT

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.