Polícia 18.4.2016

By | apríl 24, 2016

Vodu Dunaja prehľadávali člny a potápači. Sonary skenovali dno rieky. Na brehoch hľadali policajní psovodi. Na Veľkonočný pondelok v podvečer sa neďaleko Prístavného mosta prevrátilo kanoe s 2 mužmi. Jeden doplával na breh, druhého niet. Polícia pátra aj po ďalších hľadaných a nezvestných osobách. Pomôžte svojimi informáciami. Príslušníci poriečneho oddelenia v Bratislave sú už 4. deň na Dunaji. Pátrajú po mladom ekonómovi, ktorý sa ocitol vo vode potom, čo sa prevrátilo malé kanoe. Uvidíme, čo donesie tento deň. Sledujete magazín Polícia. Veľkonočný pondelok, pokojná hladina Dunaja kúsok od Prístavného mosta po prúde rieky a dvaja muži v kanoe. Nie dlho. Športová loďka sa pred 2 pármi očí na brehu zrazu prevrátila a dvaja muži sa ocitli vo vode. Jeden z nich v 7 stupňovej vode doplával na breh. Druhý toľko šťastia nemal. Kritické miesto na hladine obsadili záchranári, hasiči, policajti. V noci záchrannú akciu prerušili, ale už na druhý deň sa všetko začalo odznova. Potom ďalší a ďalší deň. Policajné člny stále hľadajú telo mladého ekonóma. Pátrame už 4. deň po nezvestnej osobe, ktorá sa tu mala utopiť. Údajne mali vychádzať na turistickom kanoe z tejto zátoky okolo stožiara. Tu sa mali zrejme prevrátiť. Jedenému z dvojice na kanoe sa podarilo vyplávať na breh, po druhom stále pátrame, je nezvestný. Je reálna možnosť, že sa utopil. Nikto nevie prečo, začo. Je to komplikované. Hľadali sme na tomto mieste s potápačom, prepátravalo sa dno. Takisto sme použili sonary.04-18_Polícia[(019300)08-37-01] Tie označili objekty, ktoré mohli pripomínať telo. Nepotvrdilo sa to. Nasadili sme potápača, asi v týchto miestach sme ho pustili do vody a v dĺžke 50 m prepátraval dno. Je tam veľmi silný prúd. Nezvestnú osobu sme zatiaľ nenašli. Dnes budeme pokračovať v pátraní za pomoci sonaru. Je možnosť, že by sme osobu mali nájsť. Podľa niektorých skúsených vodákov, Dunaj nie je na splavovanie zradný. Nie sú tam veľké víry. Skúsenosti policajtov z poriečneho oddelenie o spodných prúdoch v Dunaji hovoria s rešpektom. Momentálne sa nachádzame na pravom brehu Dunaja po prúde, kde prepátravame brehy, či sa tu telo nezvestnej osoby niekde nezachytilo. Od dátumu plavenia ubehli 4 dni by sa tu teoreticky mohol nachádzať. Pôjdeme ešte dole po prúde. Máme vytipované miesta, kde sa v minulosti zachytávali nezvestné osoby, teda ich telá. Takže máme poznatky, v ktorých miestach by mohli byť. Pátrame pohľadom na breh, či nie je niekde zachytený, alebo za pomoci 3D sonaru, ktorý ukazuje, čo je pod nami, objekty, ktoré sú pod nami. Pravý breh veľrieky v smere do Čunova je pokrytý balvanmi. Z vody na mnohých miestach trčia pahýle stromov. Zradných miest, kde možno telo človeka prehliadnuť je veľmi veľa. Momentálne sa nachádzame pred Jaroveckým ramenom. Sme v úseku, kde už sme niekoľkokrát našli nezvestné osoby vyplavené na týchto brehoch. Pátrame aj tu, či nenájdeme nezvestnú osobu. Naspäť pôjdeme po druhej strane, po prúde hore. Pomocníkom pri hľadaní je sonar. Skenuje dno rieky a zobrazí každú prekážku pod hladinou. K pátraniu po nezvestnej osobe využívame zapožičaný 3D sonar, ktorý nám ukazuje profil dna rieky pod loďou. Zobrazuje rôzne objekty na dne. Viem na sonare rozoznať o aký objekt ide. Zväčším si ho a otočím, tak zistím, či sa môže jednať o ľudské telo, či je to len drevo alebo iný predmet, konštrukcia, kamene. Napríklad tu vidíme, že je to len čiara, ktorá vyznačuje lano padnuté na dne. Sonar meria hĺbku a teplotu vody. Je to veľký pomocník na to, aby sme vedeli, čo máme pod sebou. Záchranné vesty muži z prevrátenej lode nemali. Aj keď práve vesta zvyšuje šancu na prežitie. Neprofesionálni vodáci však nemajú povinnosť mať ju na sebe. Prečo sa však jeden z mužov dostal na breh a druhý nie? Šok zo studenej vody? Zlé oblečenie, obuv? To všetko mohlo známeho mladého ekonóma stiahnuť pod vodu. Momentálne sa nachádzame na vodnom diele Čunovo. Pred nami je vidieť galériu Danubianu. Máme tu jedno miesto, kde občas tiež nájdeme pozostatky tiel aj s kmeňmi stromov. Takže ideme sa pozrieť ešte na jedno miesto a potom sa budeme vracať naspäť. Uvidíme, či sa nám tu podarí niečo nájsť. Bol to 4. deň pátrania po ekonómovi Martinovi Filkovi. Policajti išli prehľadať proti prúdu ľavé brehy Dunaja. V tejto súvislosti sme si spomenuli, ako sme pred časom naháňali spolu s kapitánom Šidlíkom olejovú škvrnu na hladine Dunaja. Bolo to len kúsok odtiaľto. Okolo pol ôsmej sme dostali prvé oznámenie. Škvrnu sme zachytili. Začínala sa medzi Starým mostom a Mostom Apollo. Končila pod týmito stožiarmi vysokého napätia. Určite išla smerom dole ďalej, takže ideme sa pozrieť, kde sa teraz nachádza. Pýtali sme sa, kto si dovolí takto znečistiť Dunaj. Osádky ktorých lodí sa dokážu takto znížiť? Podozrenie bolo na 2 lode, ktoré išli o 5.30 h ráno do Rakúska. Snažili sme sa hľadať tie lode. Išli sme smerom na Devín, ale už tam nebola žiadna loď. Mali veľký náskok na to, aby sa stratili za hranice SR. Verejne sa najviac šušká o tom, že sú to rumunské lode a niekedy bulharské, ktoré sa plavia z Maďarska do Rakúska, Nemecka, kde vykladajú. Ráno sme boli vyslaný k ropnej škvrne medzi Starým mostom a Mostom Apollo. Teraz sa ideme pozrieť na vodné dielo Čunovo, či ropná škvrna už dorazila aj sem. Videli sme pred chvíľou, že sa trochu drží na ústí Jaroveckého ramena. Ideme sa pozrieť ďalej, či bude aj tu. Či ide priamo v toku, alebo to ostane na vodnom diele. Situáciu podrobne sledoval aj pracovník inšpekcie životného prostredia. Dnes sme dostali hlásenie o prítomnosti ropných látok na toku Dunaja. Vyrozumeli sme kompetentné spolupracujúce orgány a dostavili sme sa na miesto úniku. Na hlavnom toku pri prekladisku minerálnych olejov už nebolo vidieť žiadne znečistenie. Tak sme vykonali v rámci obhliadky terénu plavbu s policajným člnom po hlavnom toku Dunaja. Zistili sme, že znečistenie sa rozptýlene nachádza na hlavnom toku, hlavne v oblasti vodného diela Čunovo. A tiež sme ho lokalizovali aj v oblasti hausbotov na Jaroveckom ramene. Vráťme sa však do reality. Vody Dunaja sa s olejovou škvrnou časom vyrovnajú. Po nešťastí na Veľkonočný pondelok bol v hre ľudský život. Pátranie na Dunaji vystrieda naše pravidelné pátranie po hľadaných a nezvestných osobách. Neviete o nich niečo? Na 43 ročného Karola Mériho z Trhovej Hradskej v okr. Dunajská Streda vydal Okresný súd v Dunajskej Strede príkaz na zatknutie pre trestný čin šírenia poplašnej správy. Hľadaný sa v mieste trvalého bydliska nezdržuje a jeho súčasný pobyt nie je známy. Na 27 ročného Jozefa Besnyeiho z Dunajskej Stredy vydal Okresný súd v Dunajskej Strede príkaz na zatknutie pre trestný čin zanedbania povinnej výživy. Ani on sa v mieste trvalého bydliska nezdržuje a jeho súčasný pobyt nie je známy. Na 43 ročného Petra Havlíčka z Rakovej v okr. Čadca vydal Okresný súd v Čadci príkaz na zatknutie pre trestný čin zanedbania povinnej výživy. Hľadaný sa v mieste trvalého bydliska nezdržuje a ani jeho súčasný pobyt nie je známy. Vaše informácie k hľadaným osobám môžete poskytnúť na t. č. 158, alebo na ktoromkoľvek útvare PZ. Polícia ďakuje za pomoc a spoluprácu. Sme späť. Prehľadávanie brehov Dunaja pokračuje každý deň. Telo nebohého sa môže objaviť aj na miestach, ktoré sa už prehľadali. Niekde sa dá k brehu priblížiť s člnom len veľmi ťažko. Vraciame sa z Čunova smerom do Bratislavy. Sme na úrovni Biskupického ramena, kde máme takisto veľa miest, kde naplavuje nezvestné osoby, ktoré sa utopia.04-18_Profesionál[(005929)08-36-43] Ideme si pozrieť ešte túto stranu. Potom prejdeme po úsek Vlčieho hrdla. Tam bude naša služba končiť. Dnes dopadla pátracia akcia negatívne. Pokračujeme zajtra. Úsek pátrania sa rozšíril smerom na Gabčíkovo. Už od nešťastného Veľkonočného pondelka pátrajú po nezvestnom mužovi aj potápači a záchranári z komplexnej centrálnej záchrannej služby z Gabčíkova. Služba príslušníkov poriečneho oddelenia sa o chvíľu skončí. Nepokojné vlny Dunaja o chvíľu prikryje tma. Tak ako Dunaj za tie roky prikryl nespočetné množstvo osudov nešťastných ľudí. Ale taký je už život.