“AKSUM” NA SLÁVU KRÁĽOM

By | september 10, 2016

ETIÓPIA Legendy vravia, že Etiópii vládol 400 rokov veľký drak Wainaba. Muž menom Angabo sa ho rozhodol zabiť. Ale potom, povedal ľuďom, si ma musíte vybrať za svojho vodcu. A všetci súhlasili. No drak chcel udrieť na mesto Aksum, a až keď uvidel oheň po jeho ľavej a pravej strane, začal sa zvíjať a umrel. Keď ho Angabo zabil, na 200 rokov sa stal vládcom a neskôr otcom kráľovnej juhu. Kebra Nagast, čiže Kniha slávy kráľov, je rukopis zo 14. storočia. Kniha je jednak etiópsky národný epos, jednak zdroj etiópskej identity. Podľa nej sa tunajšia kráľovská dynastia začala Šalamúnom a kráľovnou juhu, čiže kráľovnou zo Sáby. Drakov hrob dnes možno navštíviť, podobne ako mnohé iné miesta, ktoré podľa tradície súvisia s hrdinami národných eposov, napríklad kúpeľ kráľovnej zo Sáby. Tým si možno vysvetliť, prečo je Aksum pre Etiópčanov dodnes taký fascinujúci. Mystika pradávnych miest si však podmaní aj návštevníkov z väčšej diaľky.09-06_poklady-sveta-iv-_0101917715-32-06 Aksum znamená približne princeznina fontána. Na rozdiel od dneška, kedysi to bolo zelené a úrodné miesto s dostatkom vody. Najstaršie hieroglyfy spred 4 700 rokov zobrazujú kadidlo, myrhu, slonovinu a otrokov. Vysoko rozvinutú civilizáciu na križovatke obchodných ciest z Afriky, Indie a Stredomoria, založili zrejme prisťahovalci z južnej Arábie. Krátko po narodení Krista bol Aksum v gréckej námornej príručke opísaný ako prekrásne mesto s množstvom obyvateľov. Podobne ako v Jemene, aj tu mali budovy z ílu viac poschodí. A monolity sú možno štylizovanými replikami pradávnych výškových stavieb. Z palácov a rezidencií dávnej metropoly sa nezachovalo skoro nič. Moderný Aksum je mesto s anonymnou architektúrou, ktoré by sa mohlo nachádzať kdekoľvek na svete. Na kraji mesta, pri hlavnej ceste do Gondaru, stojí palác Dongur. Aj jeho zrúcanine pripisuje legenda mimoriadny význam. Po týchto schodoch vraj vystupovala do svojho paláca kráľovná zo Sáby. Podľa archeológov pochádzajú však ruiny z epochy neskorého Aksumu. ĺlové sošky a čaše na víno sú zo 6. storočia. V kuchyni bol murovaný sporák. Pohodlie hlavnej haly zvyšovalo podlahové kúrenie. Pritom to nebol jediný palác, v roku 1906 našla nemecká expedícia v Aksume stopy po ďalších majetkoch a obytných budovách. Keď Agabo umrel, za kráľovnú si ľudia zvolili jeho dcéru Makedu. Tá sa dopočula o múdrosti kráľa Šalamúna. O jej nebývalej kráse sa dopočul aj Šalamún. Pozval ju do Jeruzalema a usporiadal na jej počesť hostinu. Keď sa etiópska delegácia chcela uložiť na odpočinok, nenašla miestnosť, ktorá by vyhovovala postaveniu kráľovnej. Preto ju kráľ pozval do svojich komnát. Po návrate Makeda porodila syna Menelika I., Ebnu Hakima, syna mudrcovho. Palác Yeha, hlboko v horách na sever od Aksumu, je o tisíc rokov starší než Dongur. Azda tu žila Makeda s malým Menelikom, ako to tvrdí legenda? Múry paláca sú z trojmetrových kamenných blokov, bez spár a bez malty. Štvorcová stavba a štylizované kozorožce svedčia o arabskom vplyve. Budova mala zrejme slúžiť ako chrám, no neskôr ju zmenili na kostol. Izolovanej stavbe v horách sa tak podarilo prežiť až dodnes. Vráťme sa do centra Aksumu. Trhové námestie má tisíce rokov, a kedysi bolo centrom obchodu s luxusným africkým tovarom. Pôvodnú vitalitu a pestrosť si zachovalo dodnes. Slonovina, zlato, ba ani otroci sa tu nepredávajú už veľa rokov, no stále tu dostať kadidlo, myrhu, čarovné korene, a všetko, čo potrebuje liečiteľ. Farebné slnečníky a šaty na pultoch pripomínajú, že sa blíži festival Maryam Zion. Tesári so sekerami už nebudú dlho odolávať konkurencii, vybavenej technikou. Zato kováči sú tu žiadaní stále. Akí remeselníci boli na tomto námestí pred 2 tisíc rokmi, keď sa tu opracovávalo nielen železo, ale aj slonovina či zlato? Vtedajší stavitelia narábali s ílom a kameňom oveľa nápaditejšie než ich dnešní kolegovia s betónom. Najväčšou záhadou Aksumu sú veľké obelisky. Majú do 30 metrov, a každý z nich je z jedného obrovského kusa granitu. Na takú robotu by sa dnes nepodujal nijaký kamenár. Zato v starej Etiópii bolo zrejme dosť nielen zručných, ale aj odvážnych odborníkov. A boli tu ešte aj v 1. tisícročí nášho letopočtu, ako o tom svedčia monolitické kostoly v mestečku Lalibela. No kým kostoly jednoducho vytesali do skaly a nechali tam, gigantické obelisky museli najprv dopraviť na miesto, kde ich potom vztýčili. 15 kilometrov vzdialený lom je v horách, dodnes tam vidieť ďalšie nedokončené stĺpy. Na to, ako sa takmer 500 tonové monolity prepravovali do vzdialeného Aksumu, existuje viacero teórií. Vystupujú v nich nadprirodzené sily, gigantické rampy a slonie záprahy. Prinajmenšom jedno vztyčovanie obelisku sa skončilo neúspechom. Je nepravdepodobné, že najväčší aksumský monolit sa niekedy týčil k nebu. Obelisky stáli nad hrobmi. Potvrdzujú to výsledky výskumu druhého najväčšieho obelisku, ktoré nedávno zverejnila talianska vláda. Ozdobné dvere boli len dekoráciou.09-06_poklady-sveta-iv-_0201439515-31-58 Ešte veľa toho nevieme. Zato iné dvere, neďaleko odtiaľ, v mauzóleu Kaleba a Gebru Meskalovcov, vedú rovno do podsvetia. Alebo to bola klenotnica? Za vlády Šalamúna priniesol Ebna Hakim, zvaný Menelik, do Aksumu archu zmluvy. Z Jeruzalema ju vyniesol pod rúškom tmy, a archa ostala 40 rokov za múrmi Aksumu. Až za vlády Azbehu vybudovali v centre mesta svätyňu, v ktorej je archa dodnes. Na festival Maryam Zion prídu tisícky ľudí, aby videli patriarchu. Za vlády kráľa Ezana, v 4. storočí, sa Etiópia stala jednou z prvých krajín, kde sa kresťanstvo stalo štátnym náboženstvom. Veriaci Etiópčania sú presvedčení, že v tejto budove je archa zmluvy, ktorú ukradol Menelik. Vo svätej štvrti sú uložené aj koruny etiópskych vládcov, ktorí sa odjakživa pokladali za strážcov viery. Aj po presťahovaní hlavného mesta do tisíc kilometrov vzdialenej Addis Abeby sa etiópski cisári dávali korunovať v Aksume. Sedeli na kamenných trónoch a čakali na pomazanie, ktoré udeľoval Abuna, hlava cirkvi. Základy trónov sa zachovali dodnes. Aksum ostal pre Etiópčanov historickým a náboženským strediskom. Žiadne iné miesto nenecháva viac otvorených otázok, a neukrýva viac tajomstiev. Napriek tomu sa veriaci práve tu cítia najbližšie k Bohu. Aksum je zároveň strediskom národného povedomia Etiópčanov, ktoré má pôvod v ich predkoch, Šalamúnovi a kráľovnej zo Sáby. Tomuto národu patrili mocné ríše, riadené z Aksumu, a jeho panovníci chceli byť korunovaní len tu, a nikde inde. Festival Maryam Zion sa končí tradičnou hostinou. Aj v tej časti sveta, kde inak vládne núdza, ľudia tento deň oslavujú. A pritom sa aspoň na pár hodín vrátia do prekrásneho a hojnosťou oplývajúceho starého Aksumu.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.